Marketingcommunicatiemix
De marketingcommunicatiemix bestaat uit alle marketingcommunicatie-instrumenten die een organisatie kan inzetten om haar doelen op het gebied van marketingcommunicatie te bereiken, zoals social media, reclame, online communicatie, public relations, sponsoring en evenementen. Andere instrumenten uit de marketingcommunicatiemix zijn persoonlijke verkoop, direct marketing, promoties en winkelcommunicatie.
Marketingcommunicatie-instrumenten
Een marketiingcommunicatieplan bestaat uit een mix van marketingcommunicatie-instrumenten, ook wel de marketingcommunicatiemix genoemd.
- Reclame/media
- Online communicatie
- Public relations
- Sponsoring
- Evenementen
- Winkelcommunicatie
- Promoties
- Direct marketing
- Persoonlijke verkoop
Reclame
Het doel van reclame is om klanten informatie te geven over een product of dienst of te verleiden tot consumptie. Soms richt reclame zich ook op het versterken van het imago van het product of merk.
Er bestaan verschillende soorten reclame:
- Consumentenreclame
- Retailreclame
- Business to business
- Personeelsreclame
- Collectieve reclame
Sponsoring
Sponsoring houdt in dat de sponsor geld, goederen en/of diensten levert in ruil voor publiciteit van de gesponsorde. Er is altijd sprake van een wederzijdse afhankelijkheidsrelatie. De gesponsorde werkt mee aan het bereiken van de communicatiedoelstelling van de sponsor. Functies zijn onder andere het verhogen van de naamsbekendheid of het imago.
Public relations
Public relations is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een organisatie en haar publieksgroepen. Alle PR activitieten samen worden ook wel "Reputatiemanagement" genoemd: de strategie om een gunstig imago op te roepen of een ongunstig imago te vermijden.